Een Bidbook?

Een bidbook is een plan waarmee je aangeeft hoe je een bepaald project gaat winnen. Voor grote prestigieuze private projecten vraagt de opdrachtgever vaak om een bidbook. Voorbeelden van recente tenders met bidbooks zijn:

  • De organisatie van het WK voetbal
  • De organisatie van de Olympische Spelen
  • De locatie van een nieuwe gigafabriek van Tesla
  • Biesbosch-museum
  • Nieuwe locatie schaatsbaan

Een bidbook lijkt op een EMVI-plan, maar is minder gebonden aan regels, omdat het niet hoeft te voldoen aan de Aanbestedingswet. Het heeft daarom meer een subjectief karakter dan een EMVI-plan. Het hoeft niet per se SMART geschreven te zijn, maar moet het juiste gevoel overbrengen bij de opdrachtgever. Het is daarom zeer belangrijk om de klant te kennen en te analyseren op welke aspecten hij het project zal gunnen.

Kenmerken van een goed bidbook:

  • Goede analyse van de klantvraag
  • Eigen invulling van wat de klant vraagt
  • Commercieel geschreven stuk
  • Meerwaarde van de locatie is zeer helder omschreven
  • Onderscheidende grafische opmaak

Kenmerken van een goed EMVI-plan:

  • Goede analyse van de klantvraag
  • Precieze invulling van wat de klant vraagt in aanbestedingsleidraad
  • Heldere maatregelen
  • SMART omschreven
  • Onderscheidende grafische opmaak

Interesse? Wij begeleiden graag uw tenderproces, schrijven uw bidbook en maken deze professioneel grafisch op. Voor contactmogelijkheden, zie hier.

Meer informatie?

Neem contact met ons op.