Blog:

Vijf zaken die we anders kunnen doen in aanbestedingen om de wereld fietsvriendelijker te maken

Vijf zaken die we anders kunnen doen in aanbestedingen om de wereld fietsvriendelijker te maken.

Wereldwijd is er veel aandacht voor de fiets in de bouw- en infra sector. Het is duurzaam, gezond en volgens verschillende studies, zoals van het European Cyclists Federation (2018) en het Kennisinstituut voor Mobiliteit (2018), verbetert de fietsbaarheid de kwaliteit van leven in een gebied. Wij Nederlanders zijn al decennialang bekend met deze voordelen van het gebruik van de fiets. Inmiddels neemt ook de populariteit buiten onze grenzen toe. Dit is te zien aan de Global Bicycle Cities index, waarin Utrecht op de eerste plek gevolgd wordt door buitenlandse steden. In mijn vorige blog over Smart Mobility schreef ik al over mijn overtuiging over de fiets als ‘slimme’ mobiliteitsoplossing. De fiets is dan weliswaar geen technische vernieuwing, maar is wel een duurzame, gezonde en positieve oplossing voor mobiliteitsknelpunten. In deze blog ga ik in op vijf zaken die we anders kunnen doen in aanbestedingen om de wereld fietsvriendelijker te maken. Tip 1: Denk aan de fiets. Denk aan de fiets bij het maken van de aanbesteding of bij het verzinnen van passende maatregelen. Het klinkt logisch, maar vanwege de vele technologische veranderingen in de wereld zijn we geneigd om voorbij te gaan aan maatregelen die voor onze neus liggen. Boodschappen doen met je elektrische zelfrijdende auto is efficiënt, maar is het ook gezond? Krijg je er een goed gevoel van? Komt u nog spontaan uw buurvrouw tegen? Nee. Met de fiets wel. Denk daarom op zijn minst aan de fiets bij het maken van uw aanbesteding. Bijvoorbeeld door het realiseren van vrijliggende en brede fietspaden, goede verlichting op fietspaden, extra fietsleunbeugels ter compensatie van autovakken, een fietstransferium of het aanbrengen van speciale omleidingsbebording met daarop het aantal calorieën dat fietsers extra verbranden. Hiermee stimuleert u het gebruik van de fiets. Tip 2: Prioriteiten stellen. Om de fietsvriendelijkheid in steden te verbeteren, moet hier in de leidraden meer prioriteit aan gesteld worden. Hoe meer fictieve korting u aan innovatieve fietsmaatregelen geeft in een aanbesteding, hoe meer u de markt stimuleert om met vernieuwende fietsideeën te komen. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan innovaties als de deelfiets, de eerste elektrische fiets op zonne-energie of fietsfaciliteiten zoals elektrische fietsoplaadpunten. Tip 3: Méér specifieke maatregelen. Het fietsgebruik neemt toe, maar de infrastructuur blijft achter. Met name in het buitenland moeten fietsers in veel gevallen over de autoweg. Fietsstallingen raken overvol, de paden zijn te smal en er ontstaan heuse ‘fietsfiles’ (onder andere in Utrecht en Amsterdam). Meerdere steden branden zichzelf als ‘cycling city’ (o.a. Amsterdam, Kopenhagen, Parijs, New York). Het gebruik van de fiets neemt toe, maar de fietsinfrastructuur blijft achter. Het fietsvriendelijker maken van steden vraagt om meer specifieke maatregelen in de aanbesteding. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan het verbreden van fietspaden en deze aan te passen aan de intensiteit en bijvoorbeeld aan de aanwezigheid van bakfietsen. Zo zorgt u dat de ontwikkeling van de fietsinfrastructuur niet achterblijft op de stijgende ontwikkeling van het fietsgebruik. Door meer fietsfaciliteiten te realiseren, zijn mensen sneller geneigd om de fiets te pakken. Tip 4: Geef fietsers voorrang. Maak fietsen aantrekkelijk en geef fietsers de prioriteit.  Wanneer de fiets en auto elkaar kruisen, heeft de fiets voorrang. In Gemeente Houten gebeurt dit al en de stad werd onlangs gekozen als Beste Fietsstad 2018. Uit onderzoek van het nationaal fietscongres blijkt dat bewoners zich – door de stedenbouwkundige inrichting – sneller met de fiets dan per auto kunnen verplaatsen. Duurzaam, slim en veilig. Door fietsers voorrang te geven zorgt u dat fietsers zich snel van A naar B verplaatsen en stimuleert u het fietsgebruik. Tip 5: Snelfietsroutes. Allemaal leuk en aardig, maar u bent forens en ‘moet’ met de auto naar uw werk. Door in aanbestedingen mee te geven dat het creëren van snelfietsroutes extra fictieve korting oplevert, versnellen we de aanleg van een snelfietsroutenetwerk in stedelijke regio’s en stimuleren we werknemers om meer te bewegen. Kortom, meer aandacht voor de fiets. Fietsen is gezond, goedkoop, duurzaam, ‘maakt jong’ en het kan altijd; mits wij er in onze aanbestedingen aandacht aan blijven besteden. Heb je hulp nodig bij het schrijven van je EMVI-plan? Bel dan naar Martijn van Verseveld (06 – 48 76 57 35). Wij helpen u graag!

Meer interessante blogs

Eerste maanden van Joosje

Eerste maanden van Joosje

Blog: Onze EMVI-consultant Joosje werkt alweer ruim drie maanden bij ITC Groep. In deze blog vertelt ze alles over deze periode. Hoe is jouw eerste periode bij ITC bevallen? Mijn eerste periode bij ITC was erg leuk en ook heel leerzaam. In deze eerste paar maanden heb...

3 tips om je project te verifiëren en valideren

3 tips om je project te verifiëren en valideren

Blog: Hoe voldoe ik als aannemer aan alle eisen en verwachtingen van de opdrachtgever? Aannemers hebben vandaag de dag veel verantwoordelijkheden. Afhankelijk van de contractvorm ligt onder andere de ontwerpverantwoordelijkheid en de bewijslast bij de opdrachtnemer....

De Safety Culture Ladder

De Safety Culture Ladder

Blog: Veel aannemers zijn er mee bezig: De Safety Culture Ladder, vroeger bekend als De Veiligheidsladder. Deze veiligheidsnorm bestaat uit 5 treden. De laddertreden geven de ontwikkelingsfase aan waarin een bedrijf zich op het gebied van veiligheidsbewustzijn...