Blog:

Vijf tips voor omgevingsmanagement in een agrarisch gebied

Vijf tips voor omgevingsmanagement in een agrarisch gebied

Nederland wordt steeds voller; dat ziet iedereen. Wat we niet zien is het netwerk van kabels en leidingen onder de grond. Zo worden er bijvoorbeeld hoogspanningsverbindingen onder de grond aangelegd, welke soms dwars door de agrarische gronden gaan. Deze aanleg heeft een grote impact op de grondeigenaren. Een uitvoerder heeft het vaak druk genoeg met het aansturen van het projectteam en het behalen van de planning. Hierdoor bestaat het risico dat de communicatie met de grondeigenaren niet zorgvuldig gaat, met onnodige frustraties tot gevolg. 

Veel aannemers zetten daarom een omgevingsmanager in die de verantwoordelijkheid voor de communicatie op zich neemt. In deze blog deel ik graag mijn tips met jullie over het omgevingsmanagement in agrarisch gebied!

1. Leef je in!

Als omgevingsmanager behartig je de belangen van alle stakeholders. Je moet daarom het beste voorhebben met de stakeholders en je inleven in hun situatie. Een agrariër leeft van landbouw of veeteelt. Wanneer een stuk grond tijdelijk niet gebruikt kan worden, heeft dit financiële gevolgen. Houd dit soort belangen in je achterhoofd voordat je in gesprek gaat. Als je hier begrip voor toont, verloopt de samenwerking soepeler.

2. Ga persoonlijk langs

Persoonlijke aandacht is altijd belangrijk. Je laat daarmee als omgevingsmanager (en organisatie zien) dat je het project serieus neemt. Neem daarom de tijd om bij elke grondeigenaar persoonlijk langs te gaan.

3. Neem de uitvoerder mee

Ik werkte als omgevingsmanager bij een project waarbij een nieuwe ondergrondse hoogspanningsverbinding werd aangelegd in gemeente Hollands Kroon. De opdrachtgever had al veel vastgelegd tijdens het voortraject: zo was al bepaald waar het kabeltracé kwam te liggen en waren er al afspraken gemaakt over het gebruik en verwerken van de grond. Voor zowel opdrachtgever, aannemer als grondeigenaren is het belangrijk dat deze afspraken worden nagekomen. Het is daarom slim om de uitvoerder ook aan te laten sluiten bij de persoonlijke gesprekken. De uitvoerder weet precies wanneer hij welke werkzaamheden wil uitvoeren – en weet iedereen meteen waar hij of zij aan toe is.

4. Leg aanvullende afspraken goed vast

Tijdens de persoonlijke gesprekken worden vaak nog aanvullende afspraken gemaakt. Een voorbeeld: het gebruik en herstel van de dammen als toegang naar het perceel en de planning van de werkzaamheden. Werk de notulen die je gemaakt hebt tijdens het gesprek meteen uit en deel deze met de grondeigenaren. Zij kunnen op de notulen reageren, daarna weet je zeker dat iedereen het eens is over de gemaakte afspraken.

Voor een goede registratie van de afspraken gebruiken wij ons OM portaal. Dit is een digitaal systeem, waarin de ingevoerde informatie gekoppeld wordt aan de betreffende stakeholder of het betreffende perceel via een GIS-kaart. Zo ziet bijvoorbeeld de uitvoerder op welk perceel hij al aan het werk kan! Deze percelen markeren we groen in de kaart (zie onderstaande afbeelding). Ook de gemaakte afspraken zijn gekoppeld aan de percelen. Deze worden zichtbaar door op de iconen te klikken.

5. Wees flexibel

Tijdens de uitvoering van het project is de omgevingsmanager hét aanspreekpunt voor de grondeigenaren. Agrariërs hebben overdag genoeg te doen. Ze willen zich concentreren op hun eigen werk. Daarom is het belangrijk dat je flexibel bent en als het nodig is buiten reguliere werktijden langs komt of de telefoon opneemt.

Omgevingsmanagement bij ITC Groep

Als omgevingsmanager bij ITC Groep word je op verschillende soorten projecten ingezet. Zo werk je de ene keer bij een project in een agrarisch gebied en de andere keer in een woonwijk waar een aannemer een riool vervangt. We zitten regelmatig met ons omgevingsmanagementteam bij elkaar om ervaringen uit te wisselen. Zo leren wij van elkaar en weten wij waar onze collega’s goed in zijn. Hierdoor ondersteunen en adviseren wij aannemers het beste op het gebied van omgevingsmanagement!

Wilt u ook een van onze omgevingsmanagers inzetten op uw project? Neem dan contact op met Alexandra Braas! Tel: 06 – 47 95 27 50 | E-mail: alexandra@itc-groep.nl.

Meer interessante blogs

Eerste maanden van Joosje

Eerste maanden van Joosje

Blog: Onze EMVI-consultant Joosje werkt alweer ruim drie maanden bij ITC Groep. In deze blog vertelt ze alles over deze periode. Hoe is jouw eerste periode bij ITC bevallen? Mijn eerste periode bij ITC was erg leuk en ook heel leerzaam. In deze eerste paar maanden heb...

3 tips om je project te verifiëren en valideren

3 tips om je project te verifiëren en valideren

Blog: Hoe voldoe ik als aannemer aan alle eisen en verwachtingen van de opdrachtgever? Aannemers hebben vandaag de dag veel verantwoordelijkheden. Afhankelijk van de contractvorm ligt onder andere de ontwerpverantwoordelijkheid en de bewijslast bij de opdrachtnemer....

De Safety Culture Ladder

De Safety Culture Ladder

Blog: Veel aannemers zijn er mee bezig: De Safety Culture Ladder, vroeger bekend als De Veiligheidsladder. Deze veiligheidsnorm bestaat uit 5 treden. De laddertreden geven de ontwikkelingsfase aan waarin een bedrijf zich op het gebied van veiligheidsbewustzijn...