Blog:

Vijf tips voor een supermooi EMVI-plan

Vijf tips voor een supermooi EMVI-plan

De concurrentie in de EMVI-wereld is moordend. Het is steeds moeilijker om je te onderscheiden van de concurrentie. Zelfs met een gouden uitvoeringswijze ben je niet verzekerd van gunning; een beetje EMVI-schrijver schrijft die zilveren oplossing net zo goud op. Wat kun je dan nog doen om te winnen? Vijf tips van onze vormgevers.

1. Zoek de grenzen op: In de leidraad vind je de vormeisen aan het plan van aanpak. Een op de vijf keer zijn de vormeisen wat ruim interpretabel. Maak daar gebruik van! Bijvoorbeeld: “Het plan van aanpak bevat maximaal 5 pagina’s A4 aan tekst.” Waar staat dat je geen afbeeldingen mag toevoegen? Inderdaad. Nergens. Dus wat doe je? Je schrijft vijf A4 aan tekst, die je vervolgens opmaakt op A3-formaat mét afbeeldingen. Dat je je netjes aan de max-5-A4-aan-tekst-regel hebt gehouden, toon je aan door een alleen-tekst-versie aan te leveren. Onze EMVI-consultants helpen jou graag met het opzoeken van de grenzen op het gebied van vormgeving.

2. Laat die huisstijl los: Alsjeblieft, dump die huisstijl. Pas de opmaak aan op het project, de opdrachtgever, de uitvraag of het thema dat centraal staat in jouw plan. Het toepassen van een huisstijl in een EMVI-plan is te gemakkelijk. Dat strookt niet met de positie van een aannemer tijdens de aanbesteding: je wilt dat de opdrachtgever je iets gunt. Doe dus een beetje je best. Mocht je op zoek zijn naar een huisstijl voor je website of standaarddocumenten; neem gerust contact op.

3. Kijk eens kritisch naar je logo: De logo’s van veel bedrijven stammen uit de tijd dat deze bedrijven zijn opgestart. Zo’n honderd jaar geleden. En dat zie je… Een logo zegt iets over je bedrijf. En je wilt niet dat het zegt dat je “niet meegaat met de tijd” of “jezelf niet continu verbetert”. Als jouw logo op iedere pagina van je EMVI-plan prijkt, laat dit dan in je voordeel werken. Update je logo! Onze vormgevers kunnen je hierbij helpen. Je kunt ook deze website eens checken voor de nieuwste trends op het gebied van vormgeving: https://venngage.com/blog/graphic-design-trends/.

4. Houd het simpel: Deze tip móet je eerder gehoord hebben. Simpel wil – bij de opmaak van EMVI-plannen – zeggen: geen toeters en bellen, veel witruimte, niet te veel kleuren en alleen functionele afbeeldingen. Met functionele afbeeldingen bedoelen we afbeeldingen, die je tekst inhoudelijk ondersteunen. Denk hierbij aan een kaartje van het projectgebied, een principe-tekening van een werkwijze of een 3d-afbeelding van de technische oplossing. Alles wat je hieraan toevoegt is niet alleen too much, het neemt ook ruimte in beslag, die je hoogstwaarschijnlijk hard nodig hebt voor de smart-uitwerking van jouw maatregelen.

5. Experimenteer: Op het gebied van vormgeving zijn vaak meerdere oplossingen mogelijk: twee kolommen/drie kolommen, staand/landscape, etc. Daarnaast kennen we steeds meer snufjes, waarmee we een EMVI-plan interessanter of beter leesbaar kunnen maken. Denk aan bewegende beelden of interactieve links in pdf. Je weet pas of iets écht werkt in jouw EMVI-plan als je het probeert. Onze vormgevers zeggen: doen!

Ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Zie onze DTP-design diensten of neem direct contact op met Bouke Bosch (06 – 42 19 73 31)

Klik op de afbeelding om te vergroten.

Klik op de afbeelding om te vergroten.

Meer interessante blogs

Zes tips voor een effectieve review van een EMVI-plan

Blog: Zes tips voor een effectieve review van een EMVI-plan. Een effectieve review is het halve werk bij het schrijven van een EMVI-plan. Bij ITC groep reviewen wij onze EMVI-plannen niet één, maar twéé keer intern. En niet zonder reden. Door de frisse, scherpe blik...

Overtuigd van onze tools tijdens de LOMD 2019?

You have Successfully Subscribed!