Blog:
Transparant werken met het OM-portaal
Transparant werken met het OM-Portaal
Sietse is omgevingsmanager voor aannemer Jos Scholman op het project Kort Haarlem in de gemeente Gouda. Om het omgevingsmanagement inzichtelijk te maken voor de opdrachtgever werkt hij met het OM-portaal.
Wat is het OM-portaal?
Het OM-portaal is een online tool waarmee meldingen makkelijk real-time inzichtelijk zijn voor de omgevingsmanager, opdrachtgever en overige collega’s (o.a. uitvoerder of projectleider). Je kunt inloggegevens aanmaken, om meerdere mensen toegang te geven tot het meldingenoverzicht.
Hoe werkt het?
Met het projectteam spreek je af wie meldingen binnenkrijgt en deze in het OM-portaal plaatst. Dit kun je alleen de omgevingsmanager laten doen, of ook de uitvoerder en toezichthouder van de gemeente. In een interactieve kaart wordt per locatie de melding weergegeven en doormiddel van kleuren, kun je zien wat de status is van de melding. De omgevingsmanager schrijft op wat de melding is, welke actie ondernomen is en welke actie(s) nog open staat. Overige projectteamleden houden zo gemakkelijk een oogje in het zeil en zien wat de status is van verschillende meldingen.
Waarom gebruiken jullie het OM-portaal?
In het OM-portaal worden meldingen overzichtelijk weergegeven. Zo is het gelijk duidelijk als er in een straat meer meldingen voorkomen dan in een andere. Dit maakt het makkelijker om de meldingen te analyseren en je omgevingsmanagement of uitvoering van werkzaamheden hierop aan te passen. Zo hebben we in de wijk Kort Haarlem meerdere meldingen ontvangen van geluidsoverlast in de avonduren, nadat de aannemer al naar huis was. Omdat de meldingen door bewoners in de buurt van de bouwkeet woonden, konden we het probleem snel oplossen door de aggregaat bij de bouwkeet te testen. Hieruit bleek dat de software van het aggregaat niet goed werkte en dit probleem hebben we vervolgens opgelost.
Daarnaast is het voor een opdrachtgever en projectleider altijd duidelijk welke meldingen afgerond zijn en welke nog open staan. Je kunt makkelijk controleren wie nog een actie moet ondernemen om een melding op te lossen. Als een klacht binnenkomt bij de gemeente, zien zij snel hoe de melding bij ons is binnengekomen en hoe wij deze hebben opgepakt.
Heeft het OM-portaal een positieve invloed op de samenwerking tussen opdrachtnemer en opdrachtgever?
Door transparant te werken en je opdrachtgever mee te nemen in de communicatie naar de buurt, schep je vertrouwen. De opdrachtgever kan altijd real-time meekijken, waardoor ze een goed beeld hebben van het omgevingsmanagement. De opdrachtgever ziet dat we proactief meldingen oplossen, en dat draagt bij aan een goede samenwerking!
Meer interessante blogs
De Safety Culture Ladder
Blog: Veel aannemers zijn er mee bezig: De Safety Culture Ladder, vroeger bekend als De Veiligheidsladder. Deze veiligheidsnorm bestaat uit 5 treden. De laddertreden geven de ontwikkelingsfase aan waarin een bedrijf zich op het gebied van veiligheidsbewustzijn...
Hoe schrijf je een goede bewonersbrief?
Blog:Met een informatiebrief stakeholders in je projectgebied informeren over de werkzaamheden. Dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Want hoe schrijf je nu een écht goede informatiebrief voor omwonenden? Daar valt veel over te zeggen. In deze tips geven we vast...
10 jaar EMVI – “Het systeem is goed, het moet beter gebruikt worden.”
Blog:10 jaar EMVI - “Het systeem is goed, het moet beter gebruikt worden.“ Nu het tien jaar geleden is dat EMVI (economisch meest voordelige inschrijving) als een gunningscriterium werd ingevoerd, is het tijd om hierop te reflecteren. Wat heeft het opgeleverd? Wat kan...