Blog:
Tip nr. 4: Benoem het effect.
Tip nr. 4: Benoem het effect.
Een maatregel moet overtuigen
Als je dit niet beschrijft, dan is er een kans dat de lezer niet snapt waarom jij die maatregel inzet. Je verliest overtuigingskracht.
Voorbeeld zonder benoemen effect
Een maatregel die je vaak ziet is de volgende: “We zetten een omgevingsmanager in.” Als de lezer niet goed weet wat een omgevingsmanager inhoudt, dan heeft hij hier weinig beeld bij en kan hij er als beoordelaar geen punten voor toekennen.
Voorbeeld met benoemen effect
Als je het effect benoemt, dan is de volgende maatregel mogelijk: “We zetten een omgevingsmanager in. Onze belanghebbenden worden door hem up-to-date gehouden over de bouwwerkzaamheden.”
Door het toevoegen van de laatste zin, laat je zien wat de maatregel voor effect heeft. Onbewust stuur je de beoordelaar ineen richting en laat je hem de conclusie trekken dat je hem op dit vlak ontzorgt.
Koppelen effect aan strategie
Je bereikt het meeste als je het effect van iedere maatregel afstemt op je strategie. Stel je voor dat je bij de analyse van je tender de conclusie hebt getrokken dat jullie strategie gefocust moet zijn op het ontzorgen van de opdrachtgever, dan sluit het beschreven effect uit het voorbeeld hier goed bij aan.
Als je strategie zich focust op snel opleveren, dan sluit het benoemen van dit effect minder aan. Ga dan op zoek naar een effect van de maatregel wat ook in je strategie past. Een beter effect zou dan zijn: “Wij zetten een omgevingsmanager in. Hij zorgt er o.a. voor dat de vergunningen op tijd worden aangevraagd door het houden van vooroverleg en het wekelijks bijhouden van het vergunningenregister.”
Met dit effect speel je in op de onzekerheid van de opdrachtgever: halen ze de deadline wel? Je laat in deze maatregel zien dat je zijn zorg begrijpt en geeft gelijk een oplossing.
Meer interessante blogs
Design trends
Het vertalen van harde informatie tot begrijpbare infographics of bijlages kunnen onze designers van ITC Groep als geen ander. Ieder jaar kijken ze naar hun opdrachten en dagen ze zich uit om van hun plannen, bijlages en infograhics vernieuwende ontwerpen te maken....
Stap eens in de voetsporen van… Joosje
Joosje heeft de rol van EMVI-consultant gecombineerd met omgevingsmanagement. Graag neemt zij u mee in een van haar werkweken. Maandag: Thuiswerken als Start van de Week Maandagochtend begin ik mijn werkweek vanuit huis. Dit is mijn favoriete manier om de week te...
Stap eens in de voetsporen van… Sonja
Hoi, ik ben Sonja. Grafisch vormgeven zit in mijn bloed. Ik werk dan ook bij de design afdeling van ITC Groep. In deze blog geef ik jullie graag een inkijkje in mijn (creatieve) werkzaamheden. Creativiteit zit altijd al in mij. Van jongs af aan was ik al veel...