Joosje heeft de rol van EMVI-consultant gecombineerd met omgevingsmanagement. Graag neemt zij u mee in een van haar werkweken.
Maandag: Thuiswerken als Start van de Week
Maandagochtend begin ik mijn werkweek vanuit huis. Dit is mijn favoriete manier om de week te starten. Na een druk en gezellig weekend is dat extra uurtje slaap meer dan welkom. Ik start met het doornemen van mijn planning en het controleren van mijn mailboxen. Met vier mailboxen—ja, dat klinkt misschien veel—houd ik alles bij voor de verschillende projecten waaraan ik werk. Voor elk omgevingsmanagementproject is er een aparte mailbox.
Om 8:30 begin ik met een inhoudelijke sessie voor een tender die ik schrijf samen met mijn collega Martijn van Verseveld voor een aannemer uit het oosten van Nederland. We werken aan de herinrichting van een historisch centrum. Dit project spreekt me bijzonder aan omdat er veel omgevingsfactoren meespelen. Als omgevingsmanager vind ik het uitdagend om mee te denken over de omgevingsmanagementstrategie. Tijdens de sessie bespreken we twee belangrijke thema’s: duurzaamheid en risicobeheersing.
Mijn taak is om alle informatie die we in drie uur bespreken goed vast te leggen. Het is cruciaal dat ik geen belangrijke details mis en vragen stel als ik iets niet helemaal begrijp, aangezien ik deze informatie later moet verwerken in een Plan van Aanpak van zes A4’tjes. Hier ga ik morgen mee aan de slag.
Rond 11:30 is de sessie afgelopen en werk ik mijn notulen uit. Daarna schakelen we over naar mijn projecten voor omgevingsmanagement. Alle openstaande acties en meldingen uit mijn mailboxen handel ik af, zowel via e-mail als telefonisch.
Om 12:30 eindigt mijn werkdag. Een goede vriendin verdedigt vandaag haar scriptie, en ik heb mijn agenda zo ingedeeld dat ik daar bij kan zijn!
Dinsdag: Schrijven en Inloopspreekuur
Dinsdagochtend begin ik weer thuis. Ik heb een schrijfochtend ingepland om de informatie uit de sessie van gisteren te verwerken in het Plan van Aanpak. Ik maak een eerste opzet voor de hoofdstukken over risicobeheersing en duurzaamheid.
Om 12:00 stap ik in de auto richting Schagerbrug voor mijn omgevingsmanagementklus. Elke dinsdag heb ik een inloopspreekuur in de keet, waar bewoners met vragen terecht kunnen. Vandaag is het relatief rustig, maar het is altijd waardevol om op locatie te zijn. Dit moment gebruik ik ook om met het uitvoeringsteam bij elkaar te komen en eventuele problemen en meldingen te bespreken.
Deze week is het extra belangrijk, omdat we veel klachten ontvang over de trillingen die onze werkzaamheden veroorzaken. Rondom ons werkvak staan veel oude woningen en bewoners zijn bang dat de trillingen schades veroorzaken. Samen met de uitvoerder kijken we naar mogelijkheden om de werkzaamheden aan te passen. Nadat we een plan hebben bedacht, informeer ik de bewoners en stel ik een bewonersbrief op.
Woensdag: Deadline voor de Tender
Woensdag is weer een schrijfdag voor mijn tenderproject. Vandaag moet de eerste versie van het plan af zijn, zodat ik deze aan het einde van de dag kan opsturen naar de klant en intern kan laten reviewen binnen ITC Groep. Op schrijfdagen begin ik graag vroeg, zodat ik ’s middags een langere pauze kan nemen. Meestal maak ik een wandeling, doe ik een sportklasje of ga ik boodschappen doen—een fijne manier om even mijn hoofd leeg te maken en daarna weer met frisse energie aan de slag te gaan.
Gedurende de dag krijg ik regelmatig telefoontjes en e-mails binnen over mijn omgevingsmanagementtaken. Als er iets dringends binnenkomt, pak ik het meteen op. Zo kreeg ik vandaag een telefoontje van een bewoner die zich erg ongerust voelde door de trillingen. “Dit kan zo echt niet langer,” was zijn boodschap. Het is belangrijk om dit soort meldingen door te geven aan de uitvoering, zodat we de werkzaamheden kunnen aanpassen. Minder urgente meldingen bewaar ik voor het einde van de dag of een later moment.
Donderdag: Op het Gemeentekantoor in Wassenaar
Donderdagochtend vertrek ik vroeg naar het gemeentekantoor in Wassenaar. Hier ben ik recent begonnen als omgevingsmanager voor een project waarbij we een weg gaan asfalteren. Het is de enige route naar het strand en dus erg belangrijk voor veel stakeholders. Vandaag bespreken we de werkzaamheden en bereiden we het overleg van vanmiddag voor. We zitten samen met alle strandtenteigenaren en horeca om de planning door te nemen. De werkzaamheden hebben namelijk grote impact op hun bedrijfsvoering, en we moeten ervoor zorgen dat alles goed is afgestemd.
Dit soort gesprekken kunnen soms uitdagend zijn, omdat we met verschillende belangen te maken hebben en het niet altijd mogelijk is om iedereen tevreden te houden. Toch hebben we in dit overleg goede input verzameld die we meenemen in onze uitvoeringsplannen.
Vrijdag: Kantoordag
Vrijdag is voor mij altijd het gezelligste moment van de week. Dit is de vaste kantoordag, en dan is het altijd druk en levendig op kantoor. Omdat je veel met eigen projecten bezig bent, zie je sommige collega’s soms de hele week niet. Maar op vrijdag kunnen we gezellig bijpraten. Een groot voordeel van de vrijdag is dat we lunch bestellen bij Broodje Ben—de lekkerste broodjes in de omgeving van Utrecht.
Op vrijdag plan ik meestal al mijn interne overleggen en taken. Zo heb ik een bijpraatmoment met mijn buddy Jillian. Dit is altijd fijn, want als ik tegen iets aanloop, kan ik dat met haar bespreken. Daarnaast hebben we vaak kennisdelingen en teamuurtjes. Voor mijn omgevingsprojecten schrijf ik ook altijd een update. Hierin kijk ik terug op de werkzaamheden van deze week en die van volgende week. Tot slot werk ik mijn planning bij en vul ik mijn uren in van de afgelopen week. Als dat gedaan is, is het tijd voor het weekend!