Blog:

De letters van SMART die vaak onderbelicht blijven en waarom ze tóch belangrijk zijn.

De letters van SMART die vaak onderbelicht blijven en waarom ze tóch belangrijk zijn.

Voor veel mensen betekent SMART schrijven dat je een tijd of frequentie aan je EMVI-maatregelen koppelt. Daarmee tackle je echter alleen de T van SMART: Tijdsgebonden. Hieronder leg ik uit hoe je de andere letters van SMART ook toepast en waarom dit leidt tot betere scores voor je EMVI-plan.

  • Specifiek: Een specifiek EMVI-plan herken je aan het gebruik van details en aan véél diepgang. Details zijn bijvoorbeeld; afmetingen, namen, quotes, aantallen en locaties. Diepgang creëer je door onderzoek te doen, te onderbouwen waarom je iets doet en door oorzaak/gevolg te benoemen. Een specifiek EMVI-plan geeft de opdrachtgever het gevoel dat je betrokken bent bij zijn project en dat hij met jou kan ‘levelen’.
  • Meetbaar: Schrijf bij iedere maatregel hoe de opdrachtgever kan controleren (meten) of jij de maatregel daadwerkelijk hebt uitgevoerd. Nog beter: schrijf op hoe en wanneer jij dat zelf aantoont. Je kunt tegenwoordig vaak één meetsysteem hanteren voor meerdere maatregelen; digitaal is veel mogelijk. Als je jouw maatregelen Meetbaar maakt gelooft de opdrachtgever eerder dat jij gaat doen wat je belooft. Hij kan het immers controleren.
  • Aanspreekbaar: Er bestaan meerdere varianten voor de A van SMART. Hier hebben we het over Aanspreekbaarheid, ofwel: wie spreek je aan als de belofte niet is nagekomen? Wie is er verantwoordelijk? Wie doet het? Wie is die “we”, die we zo vaak terugzien in EMVI-plannen? Hoe duidelijker je hierover bent, hoe beter. Opdrachtgevers waarderen een heldere verdeling van taken en verantwoordelijkheden.
  • Realistisch: Er zijn verschillende manieren om aan een opdrachtgever te laten zien dat wat jij belooft realistisch is. Dat kun je doen door referentieprojecten te presenteren, waarbij je de betreffende maatregel succesvol hebt toegepast. Maar je kunt het ook gewoon laten zien; gebruik plaatjes! Combineer deze twee manieren en de opdrachtgever is overtuigd.
  • Tijdsgebonden: Geef aan wanneer je iets doet, maar zeg alsjeblieft niet: “zo vaak mogelijk”, “direct” of “regelmatig”. Beter is: “Minimaal zoveel keer per week”, “binnen 5 minuten” of “iedere vrijdagochtend”. Zo weet de opdrachtgever precies waar hij aan toe is. Misschien past hij zijn agenda er zelfs op aan ?

Vragen over deze blog? Neem contact op (martijn@itc-groep.nl)
Ons Q-team reviewt jouw EMVI-plan graag op SMART-heid.

Meer interessante blogs

De kracht van drie (in je EMVI-plan…)

De kracht van drie (in je EMVI-plan…)

Blog: In politieke speeches, reclameslogans en krantenkoppen zie je het regelmatig langskomen: Een opsomming van drie zaken om een boodschap kracht bij te zetten. Een van de oudste en bekendste voorbeelden is misschien wel ‘Ik kwam, ik zag, ik overwon’, maar als je...

Hoe organiseer je een geslaagde veiligheidsles?

Hoe organiseer je een geslaagde veiligheidsles?

Blog: Als omgevingsmanager ben je hét aanspreekpunt voor belanghebbenden in de omgeving van een project in uitvoering. Dit zijn vooral bewoners, maar ook ondernemers, verenigingen en niet te vergeten: scholen! Of het nu gaat om een basisschool, een middelbare school...

Wil jij meer informatie?

Online EMVI-trainingen

Meer weten? Ga nu naar de pagina en schrijf u in!

You have Successfully Subscribed!