Blog:

De letters van SMART die vaak onderbelicht blijven en waarom ze tóch belangrijk zijn.

De letters van SMART die vaak onderbelicht blijven en waarom ze tóch belangrijk zijn.

Voor veel mensen betekent SMART schrijven dat je een tijd of frequentie aan je EMVI-maatregelen koppelt. Daarmee tackle je echter alleen de T van SMART: Tijdsgebonden. Hieronder leg ik uit hoe je de andere letters van SMART ook toepast en waarom dit leidt tot betere scores voor je EMVI-plan.

  • Specifiek: Een specifiek EMVI-plan herken je aan het gebruik van details en aan véél diepgang. Details zijn bijvoorbeeld; afmetingen, namen, quotes, aantallen en locaties. Diepgang creëer je door onderzoek te doen, te onderbouwen waarom je iets doet en door oorzaak/gevolg te benoemen. Een specifiek EMVI-plan geeft de opdrachtgever het gevoel dat je betrokken bent bij zijn project en dat hij met jou kan ‘levelen’.
  • Meetbaar: Schrijf bij iedere maatregel hoe de opdrachtgever kan controleren (meten) of jij de maatregel daadwerkelijk hebt uitgevoerd. Nog beter: schrijf op hoe en wanneer jij dat zelf aantoont. Je kunt tegenwoordig vaak één meetsysteem hanteren voor meerdere maatregelen; digitaal is veel mogelijk. Als je jouw maatregelen Meetbaar maakt gelooft de opdrachtgever eerder dat jij gaat doen wat je belooft. Hij kan het immers controleren.
  • Aanspreekbaar: Er bestaan meerdere varianten voor de A van SMART. Hier hebben we het over Aanspreekbaarheid, ofwel: wie spreek je aan als de belofte niet is nagekomen? Wie is er verantwoordelijk? Wie doet het? Wie is die “we”, die we zo vaak terugzien in EMVI-plannen? Hoe duidelijker je hierover bent, hoe beter. Opdrachtgevers waarderen een heldere verdeling van taken en verantwoordelijkheden.
  • Realistisch: Er zijn verschillende manieren om aan een opdrachtgever te laten zien dat wat jij belooft realistisch is. Dat kun je doen door referentieprojecten te presenteren, waarbij je de betreffende maatregel succesvol hebt toegepast. Maar je kunt het ook gewoon laten zien; gebruik plaatjes! Combineer deze twee manieren en de opdrachtgever is overtuigd.
  • Tijdsgebonden: Geef aan wanneer je iets doet, maar zeg alsjeblieft niet: “zo vaak mogelijk”, “direct” of “regelmatig”. Beter is: “Minimaal zoveel keer per week”, “binnen 5 minuten” of “iedere vrijdagochtend”. Zo weet de opdrachtgever precies waar hij aan toe is. Misschien past hij zijn agenda er zelfs op aan ?

Vragen over deze blog? Neem contact op (martijn@itc-groep.nl)
Ons Q-team reviewt jouw EMVI-plan graag op SMART-heid.

Meer interessante blogs

Design trends

Design trends

Het vertalen van harde informatie tot begrijpbare infographics of bijlages kunnen onze designers van ITC Groep als geen ander. Ieder jaar kijken ze naar hun opdrachten en dagen ze zich uit om van hun plannen, bijlages en infograhics vernieuwende ontwerpen te maken....

Stap eens in de voetsporen van… Joosje

Stap eens in de voetsporen van… Joosje

Joosje heeft de rol van EMVI-consultant gecombineerd met omgevingsmanagement. Graag neemt zij u mee in een van haar werkweken.     Maandag: Thuiswerken als Start van de Week  Maandagochtend begin ik mijn werkweek vanuit huis. Dit is mijn favoriete manier om de week te...

Stap eens in de voetsporen van… Sonja

Stap eens in de voetsporen van… Sonja

Hoi, ik ben Sonja. Grafisch vormgeven zit in mijn bloed. Ik werk dan ook bij de design afdeling van ITC Groep. In deze blog geef ik jullie graag een inkijkje in mijn (creatieve) werkzaamheden.   Creativiteit zit altijd al in mij. Van jongs af aan was ik al veel...

Wil jij meer informatie?