Blog:

De letters van SMART die vaak onderbelicht blijven en waarom ze tóch belangrijk zijn.

De letters van SMART die vaak onderbelicht blijven en waarom ze tóch belangrijk zijn.

Voor veel mensen betekent SMART schrijven dat je een tijd of frequentie aan je EMVI-maatregelen koppelt. Daarmee tackle je echter alleen de T van SMART: Tijdsgebonden. Hieronder leg ik uit hoe je de andere letters van SMART ook toepast en waarom dit leidt tot betere scores voor je EMVI-plan.

  • Specifiek: Een specifiek EMVI-plan herken je aan het gebruik van details en aan véél diepgang. Details zijn bijvoorbeeld; afmetingen, namen, quotes, aantallen en locaties. Diepgang creëer je door onderzoek te doen, te onderbouwen waarom je iets doet en door oorzaak/gevolg te benoemen. Een specifiek EMVI-plan geeft de opdrachtgever het gevoel dat je betrokken bent bij zijn project en dat hij met jou kan ‘levelen’.
  • Meetbaar: Schrijf bij iedere maatregel hoe de opdrachtgever kan controleren (meten) of jij de maatregel daadwerkelijk hebt uitgevoerd. Nog beter: schrijf op hoe en wanneer jij dat zelf aantoont. Je kunt tegenwoordig vaak één meetsysteem hanteren voor meerdere maatregelen; digitaal is veel mogelijk. Als je jouw maatregelen Meetbaar maakt gelooft de opdrachtgever eerder dat jij gaat doen wat je belooft. Hij kan het immers controleren.
  • Aanspreekbaar: Er bestaan meerdere varianten voor de A van SMART. Hier hebben we het over Aanspreekbaarheid, ofwel: wie spreek je aan als de belofte niet is nagekomen? Wie is er verantwoordelijk? Wie doet het? Wie is die “we”, die we zo vaak terugzien in EMVI-plannen? Hoe duidelijker je hierover bent, hoe beter. Opdrachtgevers waarderen een heldere verdeling van taken en verantwoordelijkheden.
  • Realistisch: Er zijn verschillende manieren om aan een opdrachtgever te laten zien dat wat jij belooft realistisch is. Dat kun je doen door referentieprojecten te presenteren, waarbij je de betreffende maatregel succesvol hebt toegepast. Maar je kunt het ook gewoon laten zien; gebruik plaatjes! Combineer deze twee manieren en de opdrachtgever is overtuigd.
  • Tijdsgebonden: Geef aan wanneer je iets doet, maar zeg alsjeblieft niet: “zo vaak mogelijk”, “direct” of “regelmatig”. Beter is: “Minimaal zoveel keer per week”, “binnen 5 minuten” of “iedere vrijdagochtend”. Zo weet de opdrachtgever precies waar hij aan toe is. Misschien past hij zijn agenda er zelfs op aan 😉

Vragen over deze blog? Neem contact op (stephana@itc-groep.nl)
Ons Q-team reviewt jouw EMVI-plan graag op SMART-heid. Bel of mail hiervoor Sanne Loeve (06-43687143 & sanne@itc-groep.nl).

Meer interessante blogs

Vijf tips voor een supermooi EMVI-plan

Blog: Vijf tips voor een supermooi EMVI-plan De concurrentie in de EMVI-wereld is moordend. Het is steeds moeilijker om je te onderscheiden van de concurrentie. Zelfs met een gouden uitvoeringswijze ben je niet verzekerd van gunning; een beetje EMVI-schrijver schrijft...

3 dingen die ik heb geleerd uit de EMVI-cursus

Blog: 3 dingen die ik heb geleerd uit de EMVI-cursus.  Voor het winnen van een tender heb je een steengoed EMVI-plan nodig. Verwoord jij jouw ideeën niet goed op papier, dan loop je werk mis. Maar hoe schrijf je een EMVI-plan waarmee je de opdrachtgever overtuigt?...

3 redenen waarom je bij ITC Groep wil werken.

Blog: 3 redenen waarom je bij ITC Groep wil werken.  Een afwisselende baan met veel doorgroeimogelijkheden: werken bij ITC Groep verveelt nooit. Tweeënhalfjaar geleden begon mijn avontuur als student, waar ik tijdens mijn bijbaan de fijne kneepjes van het vak leerde....

Wil jij meer informatie?