Blog:

De letters van SMART die vaak onderbelicht blijven en waarom ze tóch belangrijk zijn.

De letters van SMART die vaak onderbelicht blijven en waarom ze tóch belangrijk zijn.

Voor veel mensen betekent SMART schrijven dat je een tijd of frequentie aan je EMVI-maatregelen koppelt. Daarmee tackle je echter alleen de T van SMART: Tijdsgebonden. Hieronder leg ik uit hoe je de andere letters van SMART ook toepast en waarom dit leidt tot betere scores voor je EMVI-plan.

  • Specifiek: Een specifiek EMVI-plan herken je aan het gebruik van details en aan véél diepgang. Details zijn bijvoorbeeld; afmetingen, namen, quotes, aantallen en locaties. Diepgang creëer je door onderzoek te doen, te onderbouwen waarom je iets doet en door oorzaak/gevolg te benoemen. Een specifiek EMVI-plan geeft de opdrachtgever het gevoel dat je betrokken bent bij zijn project en dat hij met jou kan ‘levelen’.
  • Meetbaar: Schrijf bij iedere maatregel hoe de opdrachtgever kan controleren (meten) of jij de maatregel daadwerkelijk hebt uitgevoerd. Nog beter: schrijf op hoe en wanneer jij dat zelf aantoont. Je kunt tegenwoordig vaak één meetsysteem hanteren voor meerdere maatregelen; digitaal is veel mogelijk. Als je jouw maatregelen Meetbaar maakt gelooft de opdrachtgever eerder dat jij gaat doen wat je belooft. Hij kan het immers controleren.
  • Aanspreekbaar: Er bestaan meerdere varianten voor de A van SMART. Hier hebben we het over Aanspreekbaarheid, ofwel: wie spreek je aan als de belofte niet is nagekomen? Wie is er verantwoordelijk? Wie doet het? Wie is die “we”, die we zo vaak terugzien in EMVI-plannen? Hoe duidelijker je hierover bent, hoe beter. Opdrachtgevers waarderen een heldere verdeling van taken en verantwoordelijkheden.
  • Realistisch: Er zijn verschillende manieren om aan een opdrachtgever te laten zien dat wat jij belooft realistisch is. Dat kun je doen door referentieprojecten te presenteren, waarbij je de betreffende maatregel succesvol hebt toegepast. Maar je kunt het ook gewoon laten zien; gebruik plaatjes! Combineer deze twee manieren en de opdrachtgever is overtuigd.
  • Tijdsgebonden: Geef aan wanneer je iets doet, maar zeg alsjeblieft niet: “zo vaak mogelijk”, “direct” of “regelmatig”. Beter is: “Minimaal zoveel keer per week”, “binnen 5 minuten” of “iedere vrijdagochtend”. Zo weet de opdrachtgever precies waar hij aan toe is. Misschien past hij zijn agenda er zelfs op aan 😉

Vragen over deze blog? Neem contact op (stephana@itc-groep.nl)
Ons Q-team reviewt jouw EMVI-plan graag op SMART-heid. Bel of mail hiervoor Sanne Loeve (06-43687143 & sanne@itc-groep.nl).

Meer interessante blogs

De eerste 6 maanden van Astrid

Blog: De eerste 6 maanden van Astrid Het is alweer een half jaar geleden dat Astrid begon bij ITC Groep. Samen met haar blikken we terug op de afgelopen periode.  Hoe is het met je? Ja druk! Maar nog steeds heel erg geboeid door alle projecten en door alle kennis die...

De week van Mathieu

Blog: De week van Mathieu Elke maand blikt een van onze collega’s terug op een werkweek in zijn of haar leven. Deze keer is onze consultant Mathieu van Beek aan de beurt! Maandag Maandag! Na een heerlijk weekend starten we de week weer actief. Vandaag werk ik op...

Drie tips voor een succesvol interview

Blog: Drie tips voor een succesvol interview Het afnemen van een interview bij een EMVI-aanbesteding is steeds gebruikelijker. De aanbestedende dienst interviewt de beoogde sleutelfunctionarissen om bepalen of zij het project doorgronden en tot een succesvol eind...

Wil jij meer informatie?