Blog:

Experts in beeld: omgevingsmanager Alexandra

Experts in beeld: Alexandra Braas, onze omgevingsmanager.

Alexandra trekt de kar als het gaat om omgevingsmanagement bij ITC Groep. Zij heeft de afdeling van dichtbij zien ontstaan en is de drijvende factor achter de afdeling vandaag de dag. Alexandra – of Lexa, want zo noemen collega’s haar – doet dit niet alleen: ons team van omgevingsmanagers strijdt samen voor een grotere rol van het omgevingsmanagement in Nederlandse bouw- en infraprojecten. In dit interview geven we je een kijkje achter de schermen bij de afdeling omgevingsmanagement door de ogen van Alexandra Braas.

Lexa, hoe gaat het op de omgevingsmanagementafdeling?

Het gaat goed! We zijn druk op de uitvoeringsprojecten en er is genoeg werk om al onze omgevingsmanagers bezig te houden. We krijgen er steeds meer klanten bij en de bestaande klanten vragen ons terug. Dat is wel een goed teken! En verder zijn we hard op zoek naar mensen om ons team te versterken (voor vacatures, check: https://bit.ly/2Jqat6N).

 

Waar zijn jullie allemaal mee bezig?

We zijn vooral betrokken bij herinrichtingsprojecten in woonwijken. Daar ondersteunen we aannemers bijvoorbeeld bij het bepalen en uitvoeren van de communicatiestrategie. We werken steeds vaker op UAV GC-projecten. Deze projecten kosten aannemers veel tijd (red. omdat alles conform contract vastgelegd moet worden). Onze hulp is dan extra welkom.

En we werken natuurlijk niet alleen maar voor aannemers. We zijn dit jaar ook actief voor Ingenieursbureau Drechtsteden van Gemeente Dordrecht. Daar schrijven we BLVC-plannen voor aanbestedingen. Gemeentes weten vaak al precies hoe zij het omgevingsmanagement op een uitvoeringsproject willen inrichten. Daardoor heeft het nog maar weinig meerwaarde om ‘omgevingsmanagement’ als criterium te hanteren bij een aanbesteding en kunnen ze het BLVC-plan beter zelf schrijven. Dat doen wij dan voor ze.

Verder zijn we druk met het ontwikkelen van digitale communicatietools, zoals de omgevingsmeter (red. een online stakeholdertevredenheidsmeter) en een online gespreksplanner, waarmee bewoners zelf de zogeheten keukentafelgesprekken kunnen inplannen. We merken dat digitale communicatie steeds belangrijker wordt. Alles gaat zo snel en bijna iedereen heeft tegenwoordig wel een laptop of smartphone. Het wordt in de huidige samenleving ook wel een beetje van je verwacht. En we merken dat het echt voordelen heeft. Bij een project in Zegveld gingen we persoonlijk langs bij de bewoners, maar er was steeds niemand thuis. Toen zijn we overgestapt op digitale communicatie in combinatie met post. Het resultaat: een respons van 90%.  

 

Wat zijn jullie doelen?

We willen in de eerste plaats een goede relatie opbouwen met onze huidige klanten. Het doel is om voor minimaal 20 vaste klanten te werken. Daarnaast is onze missie om aannemers meer omgevingsbewust te maken, zodat bewoners en andere stakeholders minder hinder beleven. Dit doen we enerzijds door de belangen van de omgeving over te brengen naar de aannemer en anderzijds door de uitvoeringsplannen van de aannemer over te brengen naar de omgeving. Zo weet de omgeving wat zij mag verwachten en kan de aannemer zich beter focussen op de uitvoering van het werk. Sommige aannemers zijn al heel omgevingsbewust, sommigen wat minder. Dan gaan we met ze in gesprek en proberen we het perspectief van de omgeving uit te leggen. Zo van: “Hoe zou jij het vinden als…?”

 

Wat is er kenmerkend aan jullie aanpak?

Wij gaan vaak vanuit de tender mee naar de uitvoering (red. ITC Groep is oorspronkelijk een tenderadviesbureau). Het grote voordeel hiervan is dat wij als omgevingsmanager weten wat er is bedacht en afgesproken tijdens de tender. Deze zaken kunnen we dus sneller oppakken in de uitvoering. Andersom kunnen we door onze uitvoeringskennis weer van toegevoegde waarde zijn in de tender.

 

Waarom is omgevingsmanagement zo belangrijk?

De omgeving wordt steeds mondiger en zoekt sneller de publiciteit op. Dus als je niet omgevingsbewust te werk gaat, komt je project sneller in een kwaad daglicht. Dat is slecht voor het imago van een aannemer of een opdrachtgever. Met simpele maatregelen en goede communicatie kun je dit voorkomen.

 

Geef eens een voorbeeld van een project, waarbij omgevingsmanagement zo belangrijk is.

We zijn nu bezig met een heel ingrijpend project: De Kanis. In drie jaar gaan er vier straten volledig op de schop. De overlast in één straat duurt ongeveer een jaar. Dat is heel zwaar voor de omgeving, maar het project moet toch uitgevoerd worden.  De gemeente vond het belangrijk dat de hinder tot een minimum beperkt werd. Wij hebben in het winnende EMVI-plan beschreven hoe we daarvoor gingen zorgen. Na de bouwvak gaat de aannemer van start in de wijk. We merken nu in de voorbereidingsfase al dat het project heel erg leeft bij de omgeving. Bewoners maken zich zorgen om de veiligheid en er zijn bezwaren gemaakt op de vergunningen. Hierdoor moeten we alles wat we doen extra goed doordenken en onderbouwen. Dat maakt het wel een bijzonder project.

 

Wat is jouw rol in dit project?

Bij de Kanis verzorgen wij het omgevings- en het vergunningenmanagement. Omdat de tuinen van bewoners ook op de schop gaan, hou ik tuingesprekken met ze. Ik vraag naar de wensen en zorgen van bewoners en koppel dit terug naar het uitvoeringsteam. In een straat woont bijvoorbeeld een mindervalide persoon. Dan moet je extra goed over bereikbaarheid nadenken. En een aantal tuinen worden begrensd door een muurtje. Hoe ga je daarmee om? Ik onderzoek waar eventuele knelpunten voor de uitvoering kunnen liggen en stel oplossingen voor. Samen met mijn collega, verzorg ik ook de vergunningen. Er waren al bezwaren ingediend, dus we moesten alle vergunningsaanvragen extra goed onderbouwen. Hiervoor hebben we informatie opgehaald bij de aannemer (red. Bunnik Groep) en deskundige adviesbureaus. We wilden er zeker van zijn dat de nut en noodzaak duidelijk waren voor de vergunningsverleners en de omgeving. Het was best een gedoe, maar inmiddels zijn de vergunningen verleend. De eerste positieve reacties van de bewoners komen trouwens ook al binnen. Laatst organiseerden we een bewonersavond, waarbij meer dan 120 (uit 140) bewoners aanwezig waren. Zij geven aan dat het werk nu eindelijk wel mag beginnen. Dat is wel leuk om te horen.

 

Ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen op het gebied van omgevingsmanagement? Bel met Alexandra op 06 – 47 95 27 50
 voor meer informatie!

Meer interessante blogs

8 tips voor een geslaagde bewonersavond

Blog:  8 tips voor een geslaagde bewonersavond Bijna van start met de herinrichting van een woonwijk of een ander project in de bebouwde omgeving? Dan wil je als aannemer zo goed mogelijk met bewoners communiceren over het werk. Alleen op die manier zorg je dat...

De eerste 6 maanden van Astrid

Blog: De eerste 6 maanden van Astrid Het is alweer een half jaar geleden dat Astrid begon bij ITC Groep. Samen met haar blikken we terug op de afgelopen periode.  Hoe is het met je? Ja druk! Maar nog steeds heel erg geboeid door alle projecten en door alle kennis die...

De week van Mathieu

Blog: De week van Mathieu Elke maand blikt een van onze collega’s terug op een werkweek in zijn of haar leven. Deze keer is onze consultant Mathieu van Beek aan de beurt! Maandag Maandag! Na een heerlijk weekend starten we de week weer actief. Vandaag werk ik op...