Page content

article content

Drie dingen die ik heb geleerd als junior omgevingsmanager bij ITC Groep.

Voordat ik september 2017 begon als omgevingsmanager bij ITC Groep, wist ik nog niet wat een omgevingsmanager doet. Inmiddels weet ik dat wel en heb ik ook gemerkt dat het goed bij me past. Ik ben namelijk graag met mensen bezig en als planoloog vind ik ruimtelijke ontwikkelingen ook erg interessant. Mijn drie belangrijkste lessen de afgelopen maanden? Laat zien dat je de zorgen van bewoners begrijpt, communiceer open en zorg ervoor dat je communicatie aansluit op de belevingswereld van de omgeving:

  1. Wees begripvol. Als omgevingsmanager ben je het aanspreekpunt voor belanghebbenden als zij vragen of klachten hebben over het project. Ze moeten dus vertrouwen dat jij de juiste informatie geeft, of dat hun klacht via jou op passende wijze wordt afgehandeld. Dit vertrouwen bereik je door altijd oprecht te luisteren en echt te begrijpen wat iemand dwars zit. Zo hebben belanghebbenden het vertrouwen dat jij hun vraag of belang op passende wijze borgt binnen het project en stappen ze bij een volgende kwestie ook weer naar jou toe om deze te bespreken.
  2. Communiceer open en eerlijk. Soms leiden werkzaamheden tot veel overlast en vervelende situaties. Wees hier in je communicatie open en eerlijk in. Niemand heeft er iets aan om niet te weten waar hij of zij aan toe is. Belanghebbenden hebben er meestal best begrip voor dat ze hun oprit tijdelijk niet kunnen bereiken of dat de riolering tijdelijk wordt afgesloten. Als ze het maar van tevoren weten. Dan kunnen ze er rekening mee houden. Dit geldt ook bij klachten: als een situatie niet direct opgelost kan worden, wees hier eerlijk in en geef aan wanneer je wel verwacht dat er een oplossing mogelijk is.
  3. Denk vanuit de bewoner. De wijze van communiceren moet aansluiten op de belevingswereld van de bewoners. Wat is belangrijk voor hen, wat spreekt ze aan en natuurlijk: hoe willen ze op de hoogte gehouden worden. Wij doen dit liefst zo toegankelijk mogelijk, met onze eigen Omgevingsapp. We versturen berichten en foto’s over de voortgang met de mogelijke hinder en bewoners kunnen mij via deze app direct aanspreken met vragen. Ik heb al regelmatig gehoord van bewoners dat ze hier erg blij mee zijn, omdat ze snel inzicht hebben in wat er vandaag voor hun deur gebeurt. De app is daarmee een mooie aanvulling op de bewonersbrieven die we natuurlijk ook blijven verspreiden.