Blog:

Drie dingen die ik heb geleerd als Junior Omgevingsmanager bij ITC Groep

Drie dingen die ik heb geleerd als Junior Omgevingsmanager bij ITC Groep

Voordat ik september 2017 begon als omgevingsmanager bij ITC Groep, wist ik nog niet wat een omgevingsmanager doet. Inmiddels weet ik dat wel en heb ik ook gemerkt dat het goed bij me past. Ik ben namelijk graag met mensen bezig en als planoloog vind ik ruimtelijke ontwikkelingen ook erg interessant. Mijn drie belangrijkste lessen de afgelopen maanden? Laat zien dat je de zorgen van bewoners begrijpt, communiceer open en zorg ervoor dat je communicatie aansluit op de belevingswereld van de omgeving:

  1. Wees begripvol. Als omgevingsmanager ben je het aanspreekpunt voor belanghebbenden als zij vragen of klachten hebben over het project. Ze moeten dus vertrouwen dat jij de juiste informatie geeft, of dat hun klacht via jou op passende wijze wordt afgehandeld. Dit vertrouwen bereik je door altijd oprecht te luisteren en echt te begrijpen wat iemand dwars zit. Zo hebben belanghebbenden het vertrouwen dat jij hun vraag of belang op passende wijze borgt binnen het project en stappen ze bij een volgende kwestie ook weer naar jou toe om deze te bespreken.
  2. Communiceer open en eerlijk. Soms leiden werkzaamheden tot veel overlast en vervelende situaties. Wees hier in je communicatie open en eerlijk in. Niemand heeft er iets aan om niet te weten waar hij of zij aan toe is. Belanghebbenden hebben er meestal best begrip voor dat ze hun oprit tijdelijk niet kunnen bereiken of dat de riolering tijdelijk wordt afgesloten. Als ze het maar van tevoren weten. Dan kunnen ze er rekening mee houden. Dit geldt ook bij klachten: als een situatie niet direct opgelost kan worden, wees hier eerlijk in en geef aan wanneer je wel verwacht dat er een oplossing mogelijk is.
  3. Denk vanuit de bewoner. De wijze van communiceren moet aansluiten op de belevingswereld van de bewoners. Wat is belangrijk voor hen, wat spreekt ze aan en natuurlijk: hoe willen ze op de hoogte gehouden worden. Wij doen dit liefst zo toegankelijk mogelijk, met onze eigen Omgevingsapp. We versturen berichten en foto’s over de voortgang met de mogelijke hinder en bewoners kunnen mij via deze app direct aanspreken met vragen. Ik heb al regelmatig gehoord van bewoners dat ze hier erg blij mee zijn, omdat ze snel inzicht hebben in wat er vandaag voor hun deur gebeurt. De app is daarmee een mooie aanvulling op de bewonersbrieven die we natuurlijk ook blijven verspreiden.

Meer interessante blogs

De week van Joleen

Blog: De week van Joleen MaandagOp maandag ben ik altijd op de bouwplaats te vinden. ’s Ochtends ben ik aanwezig in Etten-Leur waar ik als omgevingsmanager actief ben bij een herinrichtingsproject. Hier onderhoud ik het contact met bewoners, maar ook met andere...

Experts in beeld: Martijn

Blog:ITC Groep goes international! Dat hebben we grotendeels te danken aan Martijn. Hij heeft ITC Groep de afgelopen vier jaar zien groeien van een ambitieuze startup tot een volwassen adviesbureau. Bij iedere stap speelde hij een belangrijke rol. Een van onze meest...

Wollig EMVI-plan, lage winkans.

Blog: Wollig EMVI-plan, lage winkans. Laatst kwam Aannemer X verontwaardigd terug van een mondelinge beoordeling bij de opdrachtgever. “Dit slaat echt helemaal nergens op!” De opdrachtgever had zijn plan met een zes beoordeeld, terwijl hij het minimaal een acht waard...

Wil jij meer informatie?