Blog:

Deze ‘smart mobility’-maatregelen scoren goed in je EMVI-plan

Deze ‘smart mobility’-maatregelen scoren goed in je EMVI-plan

De parkeerdruk, files en wegopbrekingen vliegen je om de oren. Wereldwijd neemt de aandacht voor de zogenoemde smart mobility toe – zo ook in de Nederlandse infra- en bouwsector. Als aannemer een belangrijk vraagstuk: het is belangrijk om alle bereikbaarheidsknelpunten in kaart te brengen en altijd de verkeersveiligheid van weggebruikers te borgen. En dan hebben we het nog niet eens over het minimaliseren van de CO2-uitstoot.

De smart mobility baseert zich op slimme en duurzame oplossingen voor mobiliteitsvraagstukken. Wil jij je EMVI-plan bijschaven door de inzet van smart mobility? Denk dan eens aan de volgende maatregelen:

  • Applicaties als Waze en Flitsmeister. Door je project aan te melden bij applicaties als Waze en Flitsmeister, zijn gebruikers op de hoogte van het reilen en zeilen in het verkeer rond jouw project. De gebruiker kiest op deze manier de weg met de minste weerstand (en dus de minste file).
  • DRIB’s. Betrek ‘Dynamische Rij Informatie Borden’ (DRIB’s) in je EMVI-plan. Dit zijn dynamische omleidingsborden die je langs/boven het wegdek plaatst. Deze borden leiden het verkeer over de weg met de minste files.
  • Logistieke hub’s. Maak voor je project gebruik van logistieke hub’s. Op een logistieke hub bundel je transport, met als doel om het transport uiteindelijk te minimaliseren. Een extra toegevoegde waarde voor de opdrachtgever bij het gebruik van een hub: gebruik het ook als carpoolplaats voor je eigen werknemers.
  • Piëzotechniek. Maak wanneer mogelijk gebruik van gebruik de piëzotechniek. Dat is materiaal dat energie opwekt door trillingen. Wanneer je piëzo aanbrengt op het wegdek en er auto’s overheen rijden, wek je dus (op een duurzame manier) energie op. Meerwaarde gegarandeerd!

De komst van oplossingen voor mobiliteitsvraagstukken dwingt ons om met creatieve, projectspecifieke innovaties te komen bij aanbestedingen. Omdat alle smart mobility-maatregelen een technisch tintje hebben, moeten wij continu op de hoogte blijven van de nieuwste technische innovaties voor de bouw- en infra en deze, vanzelfsprekend, toepassen in onze EMVI-plannen.

Maar… we hoeven bij mobiliteitsvraagstukken niet altijd meteen in de nieuwste technische hoogstandjes te duiken. Voor sommige projecten is een andere slimme, non-technische oplossing passender. Een simpel voorbeeld: de fiets.

Met name buitenlandse steden zouden meer gebruik moeten maken van de fiets als – enigszins smart mobility-maatregel. De fiets is duurzaam (lees: geen CO2-uitstoot), gezond en brengt positieve gevoelens met zich mee. Als voorstander van de fiets voor mobiliteitsvraagstukken, schrijf ik in mijn volgende blog over de vijf zaken die we anders kunnen doen in aanbestedingen om de wereld fietsvriendelijker te maken.

Kan je wel wat smart mobility input gebruiken? Of heb je hulp nodig bij het schrijven van je EMVI-plan? Bel dan naar Ron Hogendoorn (06-43279344) of Stephana Verswijveren (06-28296345). Zij helpen u graag.

Meer interessante blogs

Blog Kasper Benneker: Afstuderen bij ITC Groep

Blog: Blog Kasper Benneker: Afstuderen bij ITC Groep Al tijdens de bachelorfase van mijn studie (Sociale geografie en planologie aan de Universiteit Utrecht) was ik geïnteresseerd in burgerparticipatie. Deze interesse is tijdens mijn master Spatial Planning alleen...

De eerste 6 maanden van Ivo

Blog: De eerste 6 maanden van Ivo Het is alweer bijna een half jaar geleden dat Ivo is begonnen bij ITC Groep. Samen met hem blikken we terug op de afgelopen periode. Hoe is het met je?Goed, zit lekker in mijn vel en ben met interessante projecten bezig waar ik veel...

De eerste 6 maanden van planschrijver Ellen

Blog: De eerste 6 maanden van planschrijver Ellen Het is alweer bijna een half jaar geleden dat Ellen is begonnen bij ITC Groep. Samen met haar blikken we terug op de afgelopen periode. Of ik een blog wilde schrijven over mijn eerste zes maanden bij ITC-groep. Eerlijk...