Blog:
Deze ‘smart mobility’-maatregelen scoren goed in je EMVI-plan
Deze ‘smart mobility’-maatregelen scoren goed in je EMVI-plan
De parkeerdruk, files en wegopbrekingen vliegen je om de oren. Wereldwijd neemt de aandacht voor de zogenoemde smart mobility toe – zo ook in de Nederlandse infra- en bouwsector. Als aannemer een belangrijk vraagstuk: het is belangrijk om alle bereikbaarheidsknelpunten in kaart te brengen en altijd de verkeersveiligheid van weggebruikers te borgen. En dan hebben we het nog niet eens over het minimaliseren van de CO2-uitstoot.
De smart mobility baseert zich op slimme en duurzame oplossingen voor mobiliteitsvraagstukken. Wil jij je EMVI-plan bijschaven door de inzet van smart mobility? Denk dan eens aan de volgende maatregelen:
- Applicaties als Waze en Flitsmeister. Door je project aan te melden bij applicaties als Waze en Flitsmeister, zijn gebruikers op de hoogte van het reilen en zeilen in het verkeer rond jouw project. De gebruiker kiest op deze manier de weg met de minste weerstand (en dus de minste file).
- DRIB’s. Betrek ‘Dynamische Rij Informatie Borden’ (DRIB’s) in je EMVI-plan. Dit zijn dynamische omleidingsborden die je langs/boven het wegdek plaatst. Deze borden leiden het verkeer over de weg met de minste files.
- Logistieke hub’s. Maak voor je project gebruik van logistieke hub’s. Op een logistieke hub bundel je transport, met als doel om het transport uiteindelijk te minimaliseren. Een extra toegevoegde waarde voor de opdrachtgever bij het gebruik van een hub: gebruik het ook als carpoolplaats voor je eigen werknemers.
- Piëzotechniek. Maak wanneer mogelijk gebruik van gebruik de piëzotechniek. Dat is materiaal dat energie opwekt door trillingen. Wanneer je piëzo aanbrengt op het wegdek en er auto’s overheen rijden, wek je dus (op een duurzame manier) energie op. Meerwaarde gegarandeerd!
De komst van oplossingen voor mobiliteitsvraagstukken dwingt ons om met creatieve, projectspecifieke innovaties te komen bij aanbestedingen. Omdat alle smart mobility-maatregelen een technisch tintje hebben, moeten wij continu op de hoogte blijven van de nieuwste technische innovaties voor de bouw- en infra en deze, vanzelfsprekend, toepassen in onze EMVI-plannen.
Maar… we hoeven bij mobiliteitsvraagstukken niet altijd meteen in de nieuwste technische hoogstandjes te duiken. Voor sommige projecten is een andere slimme, non-technische oplossing passender. Een simpel voorbeeld: de fiets.
Met name buitenlandse steden zouden meer gebruik moeten maken van de fiets als – enigszins smart mobility-maatregel. De fiets is duurzaam (lees: geen CO2-uitstoot), gezond en brengt positieve gevoelens met zich mee. Als voorstander van de fiets voor mobiliteitsvraagstukken, schrijf ik in mijn volgende blog over de vijf zaken die we anders kunnen doen in aanbestedingen om de wereld fietsvriendelijker te maken.
Kan je wel wat smart mobility input gebruiken? Of heb je hulp nodig bij het schrijven van je EMVI-plan? Bel dan naar Ron Hogendoorn (06-43279344). Hij helpt u graag verder.
Meer interessante blogs
Omgevingsmanagement in het stationsgebied van Leiden
Elke dag maken meer dan honderdduizend reizigers gebruik van station Leiden Centraal. Door de groei van de Leidse regio staat het stationsgebied onder druk. Een verbouwing is nodig: het gebied wordt een bruisende plek waar reizen, wonen, werken en ontspannen...
Stap eens in de voetsporen van… Sietse
Mijn naam is Sietse. Ik werk momenteel als omgevingsmanager bij ITC Groep. Daarnaast houd ik me bezig met het ontwikkelen van onze apps en tools. Graag neem ik jullie mee in hoe deze apps tot stand zijn gekomen en welke toekomst ik hierin zie. Toen ik...
Visueel denken, hoe werkt dat voor u?
Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Dit betekent dat vaak complexe ideeën kunnen worden uitgelegd aan de hand van één enkel beeld. De boodschap wordt zo duidelijker overgebracht dan wanneer dit alleen verbaal wordt gedaan. Bij ITC groep maken wij hier dan ook...